در این مقاله به بررسی دقیق تعمیر درب اتوماتیک در تهران می پردازیم.
تعمیر درب اتوماتیک در تهران چگونه است؟
تعمیر درب اتوماتیک در تهران و شهرستان های ایران انجام می شود. درب اتوماتیک های نصب شده در شهر تهران و کرج بسیار متنوع و از ساختار متفاوتی تشکیل شده است مثلا :با موتورهای با برند دانکر . کرواس و اینز، کابا ،اریکسن ، که هر کدام با ورودی های برق 24 ولت 40 ولت ،60 ولت متفاوت است شاسی و پوسته این موتور ها و نصب آن ها داخل اپراتور با هم متفاوت است . جریان آمپر این موتور ها از 10 آمپر تا 40 آمپر متفاوت است و غالبا هر موتور با هر توانی باید با برد و یا مدار فرمان دیجیتال یا آنالوگ نسبت به همان توان استفاده میشود . و این برد ها از نظر تنظیمات و تغییر حالت های درب مانند قفل ، اتوماتیک ، باز کامل به چند مدل تغییر میکند کلید دار ، لمسی ، دکمه ای فشاری . وصل این کلید تعیین وضیعت ها با سیم دو زوج متصل میشود . و یک مدل موجود در بازار به اسم پکس ساخت شرکت درب سام است که کلید تعیین وضیمت کنترل از راه دور است و نیاز به سیم ندارد و حالت ریست کردن اکثر درب های اتوماتیک روی کلیید تعیین وضیعت است . و ساختار سطح مقطع درب ها به دو قسمت تقسیم میشود ثابت با خود بدنه شاسی در قالب نصب میشود و سطح مقطع قابل تعویض همراه با لاستیک صدا گیر قابل تعویض است این مدل سطح مقطع ها از مدل ثابت بهتر است .غلطک های موجود نصب شده روی درب اتوماتیک پارکینگ ، راهنما این مدل غلطک ها بعضی از مدل ها بالای غلطک نصب میشود و بعضی ها زیر غلطک نصب میشود و زیر شاسی هدایت میشود. ریل های کف لت های متحرک از جنس تفلون و فولادی رولش پلاستیک است . که در فرم های با جنس آلومینیوم از جنس تفلون استفاده میشود و فرم های استیل فارسی بر از فلورکایید کف فلزی روکش پلاستیک استفاده میشود.
تعمیر درب اتوماتیک و جک پارکینگ
در انواع مدل جک های پارکینگی برندهای مختلف ایتالیایی و فلاندی، ایرانی ، کره ای و چینی جک های الکتروموتور تشکیل شده از موتور ، پوسته ،شفت یا همان مادون چرخ دنده و برد و چشمی تشکیل شده است .
مشکل های فیزیکی درب اتوماتیک
بعضی ازمشکل های جک پارکینگی ، با چشم مشخص است مانند : شکستن جوش های انتهای و جلوی جک روی درب که این مشکل بسیار زیاد برای جک های که روی درب های سنگین وزن بالای 200 کیلوگرم نصب شده ایجاد میشود که باید مجدد به طور سه پاس جوشکاری نفوذی انجام شود .
شکستن پوسته مادون و پوسته جک
دراین مورد مشکل به دلیل ضربه خوردن بیشتر برخورد اتومبیل در هنگام بسته شدن یا باز شدن ایجاد میشود . تکنستین جک را از مدار برق 220 ولت برق قطع کرده و جک را از روی درب ، باز کرده و به شرکت برای تعویض مادون و پوسته که در این مورد اعلام خرابی ها ،اکثرا بلبرینگ های ، داخل جک بازوی خراب و یا به صدا افتادن جک در هنگام حرکت کردن ، ایجاد میشود که باید تست صدا و برنجی های مادون توسط تعمییر کار جک شود.
مشکل خرابی چشمی یا شکستن یا دزدیدن چشمی ها
در این مورد ها چشمی باید تست ،گرفته شود و اگر مادون چشمی سالم باشد پوسته چشمی و یا آب رفتن داخل پوسته ،آب بند کردن توسط چسب آکواریوم . هنگامی که به مشکل بسته نشدن درب بعد از باز شدن وهرچه ریموت میزنید بسته نمیشود 100 درصد چشمی ها خراب شده است .
مشکل برد جک
بعضی مشکل ها نرم افزاری میباشد تنظیمات ، بد ها بعضی وقت ها با رفتن برق و یا قطع وصل کردن برق توست افراد نا غیر فنی و دست کاری تنظیمات برد دچار مشکل میشود . و مشکل کامل بسته نشدن لنگه های درب ،و قفل نشدن کامل قفل برقی یا نصف باز شدن درب بیشتر به بد دستگاه مربوط است.
تست کردن و سالم بودن جک بازوی
برای تست کردن سالم بودن درب تکنسین باید ، 3 سیم جک بازوی را از روی برد جدا کرده و با خازن 220 ولت سیم مشترک و یکی از سیم های چپ گرد و یا راست گرد را مستقیم به برق شهر وصل میکنیم و اگر بعد وصل کردن ، جک بازوی شروع به باز شدن کامل یا برعکس بسته شدن کامل یعنی جک ما سالم است و اگردر حال باز شدن از حرکت بایستد یا قطع و وصل شود در هنگام حرکت جک مشکل دارد .با این روش به راحتی مشکل از جک یا برد دستگاه باشد مشخص میشود.
سیم کشی
نکته : بسیار پر اهمیت در سیم کشی جک بازوی پارکینگی ، که نصاب و تکنسین اجرای باید توجه داشته باشیم خلاص و استندارد سیم کشی کردن ، سیم های که از زیر جک خارج مشود باید یک مقدار استاندارد فاصله تا در هنگام کار حرکت کردن درب ها به سیم فشار یا سایش ایجاد نشود که در طول زمان باعث پاره شدن سیم از داخل روکش سیم و قطع شدن جریان از جک به برد میشود.